F.A.Q.

Wat heb ik nodig om De FilmClub op te starten?

> een ruimte die indien mogelijk verduisterd kan worden
> een smartboard of een computer met beamer/projector
> een stabiele internetverbinding
> kinderen of jongeren
> één of meerdere begeleiders

Is er een minimum aantal leden nodig om De FilmClub op te starten?

Nee. Jij bepaalt zelf hoe groot of hoe klein jouw FilmClub wordt.

Op welk moment kan een school of organisatie zich aansluiten bij De FilmClub? Wanneer kunnen kleuters, kinderen of jongeren zich inschrijven?

Scholen en andere organisaties kunnen aansluiten van begin oktober tot eind mei voor het volledig filmaanbod (20 filmmomenten) of de helft van het filmaanbod (10 filmmomenten). Van zodra de school of organisatie is aangesloten bij De FilmClub, kunnen kleuters, kinderen en jongeren zich inschrijven via de deelnemende school of organisatie.

Kunnen verschillende mensen mijn FilmClub begeleiden?

Ja. Je kan De FilmClub ook in beurtrol begeleiden. Let wel: je deelt één account op de website en gebruikt dus allemaal hetzelfde e-mailadres en wachtwoord om in te loggen. Deze account geeft je toegang tot de films en alle extra’s.

Ik wil graag De FilmClub begeleiden, maar ben niet verbonden met een school of organisatie die deelneemt.

Fijn dat je enthousiast bent over dit project. Stuur een mailtje naar info@defilmclub.be met jouw vraag/beschikbaarheid/voorkeur qua regio en leeftijd en wij kijken of er een bestaande FilmClub nood heeft aan extra mankracht.

Ik wil graag De FilmClub begeleiden, maar zoek nog andere begeleiders om het engagement mee te delen.

Hoorde je al bij collega’s en ouders van kinderen? Is jouw FilmClub er eentje voor jongeren? Dan kunnen ze het misschien zelf! Nog steeds op zoek? Stuur een mailtje naar info@defilmclub.be Misschien kennen wij nog enthousiaste vrijwilligers in jouw buurt!

Wanneer vindt mijn FilmClub plaats?

Als begeleider kies je zelf wanneer De FilmClub best plaatsvindt. Kies een vast moment buiten de lestijd, waarop het haalbaar is om regelmatig samen te komen.

Hoe vertoon ik de film?

Zorg er steeds voor dat je als begeleider ingelogd bent op de website. Ga naar de filmpagina en klik op BEKIJK DEZE FILM. Je wordt doorverwezen naar ons digitaal platform op Sooner. Om de films van De FilmClub te kijken, moet je ook een account op Sooner hebben dat je koppelt aan een FilmClub-abonnement. Info hierover vind je in onze handleiding. Je kan de film tijdelijk downloaden (functie tijdelijk niet beschikbaar) op je computer of meteen streamen als je een goede internetverbinding hebt.

Kan ik deze film onbeperkt bekijken?

Nee. Met jouw unieke code kan je de film maximum 2 keer bekijken. Zo kan je als begeleider eenmaal vooraf kijken alvorens je de film vertoont aan jouw FilmClub. Opgelet! De film blijft slechts 48u beschikbaar van zodra je op de play-knop duwt. Gaat jouw FilmClub door tijdens de middagpauze en heb je dus meer dan 48u nodig om één film uit te kijken? Geen nood. We zorgen ervoor dat je nog één keer extra kan kijken. Laat ons weten wanneer jouw FilmClub plaatsvindt!

Hoeveel betaal je om lid te worden van De FilmClub?

Kinderen en jongeren die lid willen worden van De FilmClub betalen elk 20 euro voor een volledig filmaanbod (= 20 films). Sluit je school of organisatie aan voor de helft van het filmaanbod? Dan betaal je als lid 10 euro.

20 euro lidgeld is geen haalbaar bedrag voor de kinderen van mijn school of organisatie. Kan ik nog steeds starten met De FilmClub?

Ja. We denken mee over een haalbare oplossing. Kan er ondersteuning komen door de school zelf of vanuit het oudercomité? Biedt de gemeente/stad extra subsidies aan voor culturele projecten? Zijn er leden die recht hebben op een verhoogde tegemoetkoming of kansentarief? Contacteer ons en wij bekijken de mogelijkheid tot vrijstelling van lidgeld.

Ik heb iets te melden aan mijn leden of wil info over De FilmClub delen met hen. Hoe kan ik hen contacteren?

Gebruik jouw bestaande en vertrouwde kanalen (via smartschool, nieuwsbrieven … ) of maak een nieuwsitem aan op jouw unieke pagina via www.defilmclub.be/mijn-filmclub Ga naar ACCOUNT en maak een bericht aan. Het bericht verschijnt op je deelbare ‘mijn FilmClub’-pagina.

Ik wil reageren op de film die ik net gezien heb.

Fijn! Je kan op de filmpagina een score geven met ?????
Je kan dit zelf doen op basis van de reacties van de groep of je kan je leden individueel laten aanduiden wat ze ervan vonden. Willen ze liever uitgebreid reageren? We zijn benieuwd! Ze kunnen ook recensies uploaden.

Wanneer vul ik het feedbackformulier in?

Zo vaak jij wil! Feedback is belangrijk en meningen kunnen veranderen. Wij nemen je opmerkingen ter harte en sturen bij waar nodig. Heb je een dringende melding? Contacteer ons via info@defilmclub.be